De mooie Werkelijkheid

  

Hallo,

Ik ben geboren met AD(H)D.

 

Ik heb AD(H)D omdat ik van een bepaald stofje een tekort heb. Alle mensen bezitten dit stofje. Het stofje wordt onder andere gebruikt om alles, wat wij met onze zintuigen waarnemen, om te zetten in een bewuste actie.  

We hebben vijf zintuigen: horen, zien, proeven, voelen en ruiken.

Mensen die geen AD(H)D hebben, kunnen prikkels vanuit de omgeving filteren. Bijvoorbeeld tijdens de les. Als je goed wilt opletten, kunnen mensen zonder AD(H)D zich focussen op de les die gegeven wordt en zelfs wanneer het een onderwerp betreft die misschien helemaal niet zo interessant is. Ik kan dit niet. Bij mij blijven alle zintuigen op alle prikkels reageren die in het klas lokaal zijn. De leerkracht vindt het belangrijk dat ik mijn aandacht op hem vestig. Maar mijn lichaam kan niet kiezen wat het belangrijkste is.  Dat komt omdat ik het stofje: dopamine (het gelukshormoon) en noradrenaline ( het rem hormoon) tekort heb. Hierdoor reageer ik op alle prikkels om mij heen die mijn zintuigen waarnemen. Het is voor mij erg moeilijk om iedere keer te moeten kiezen welke prikkel nu het belangrijkste is. Ik  kan me wel goed focussen op iets wat ik  leuk of interessant vindt. Maar het komt nogal eens voor dat dit onderwerpen zijn die ik niet in een proefwerk krijg.... jammer genoeg! 

 

 

Zo kijk ik tegen de wereld aan:

 

Ben blij met hoe je “gebakken” bent. Ben tevreden met je ouders en de mensen om je heen. Wanneer ik zie dat iemand in de problemen zit dan help ik altijd. Ik wacht niet af omdat ik nooit iemand aan zijn lot over laat. Ik deel het succes van de ander en maak de ander blij. Wanneer de ander niet blij is zorg ik dat ik weet waarom en help de ander weer gelukkig te zijn. Als ik iets raar vindt? Dan vraag ik wat er is en keur het niet ongevraagd af. Ik geef een ander zelden negatief kritiek over zijn uiterlijk en uitstraling. Behalve wanneer mijn mening wordt gevraagd of wanneer ik me zorgen maak. We zijn allemaal mensen. Heb respect voor elkaar.

Dit zijn mijn normen en waardes.

(Wat leuk is? Lees het eens voor bij iemand met AD(H)D en vraag eens of deze stellingen herkenbaar zijn). 

 

  • Iedereen is anders. Respect en nieuwsgierigheid horen hierbij.
  • Doe de dingen waar je je goed bij voelt en niet om erbij te horen
  • Vraag gerust om hulp. als je bang bent? vertel het maar en zorg dat je niet alleen bent. 
  • Luister naar elkaar en toon oprechte interesse. 
  • Jij bent iemand en ik ook. 
  • Geef elkaar lucht in plaats van blokkades.
  • Gun elkaar de vrijheid.
  • Daag en lach elkaar niet uit maar stel gewoon een vraag als je iets wilt weten of iets niet van elkaar begrijpt.
  • Praat niet over maar met mij. 
  • Draai er niet omheen. Zeg gewoon waar het op staat. 
  • Dwing mij niet maar laat mijn eigen tempo bepalen. Laat elkaar in de waarde.
  • Jouw snelheid is mogelijk de mijne niet. 
  • We kunnen elkaar pas helpen als we weten waarmee. 

Eigenschappen die voor ieder persoon met ADHD en ADD zo vanzelfsprekend zijn. Zij denken dat iedereen met deze normen en waardes leeft Ik denk dat we het allemaal zouden willen, maar dat het voor vele erg moeilijk is. Voor een kind met AD(H)D zijn deze stellingen aangeboren. Dit zijn  positieve eigenschappen.  ( Die helaas zelden genoemd worden).  Veroorzaakt  door in aanleg tekort aan de hormonen Dopamine en Nor adrenaline die AD(H)D veroorzaken. Zij weten niet dat vele deze bijzonder eigenschappen moeten aanleren. Dit is één van de oorzaken dat vele AD(H)D ers  kampen met faalangst, onrecht gevoelens, minderwaardigheidsgevoelens, extreme boosheid. 

 

Ik ga je nog een leuk weetje vertellen! 

 

 Idee, Vinger, Punt, Creatief, Persoon

 

Vanuit nature leer ik het liefst vanuit vrijheid. Ik leer het gemakkelijkst wanneer ik ergens ben en iets interessant vindt. Dit is een fijne manier van leren, want niemand dwingt mij, ik stel vragen wanneer ik wil en neem er mijn tijd voor. Ik leer meer bomen van elkaar onderscheiden wanneer ik in een bos wandel dan dat ik dit verplicht moet leren vanuit een boek.  Ik heb helemaal geen school nodig! Ik doe alleen dingen waar ik me goed bij voel en... ze moeten nuttig zijn. Neem nou geschiedenis! Ik zou veel liever willen weten hoe opa en oma de oorlog hebben overleeft. Maar Napoleon? Nee ik kan me er niet in verdiepen omdat ik me er niet voor kan interesseren. School is lastig voor mij. Het is geen vrijheid. Ik "moet" dingen leren die ik niet wil leren. En dan hebben ze ook nog huiswerk bedacht! Dat ik na school, ook nog schoolwerk moet maken. En weet je? mijn ouders willen nog dat ik het doe ook! Het is verplicht! ik begrijp dit niet. Maar goed, misschien later wel. Je merkt het ook aan mij dat ik veel waarde hecht aan vrijheid. Als mama mij vraagt: "wil je de tafel dekken?". Dan is mijn antwoord: "dat doe ik straks, dadelijk, zometeen! hahaha er zit geen tijd bij! En dus heb ik de vrijheid wanneer ik het ga doen. ( meestal heeft mama het dan toch zelf gedaan!).

 

Vrijheid.... ik krijg er geen genoeg van. Ik verlies de tijd wanneer ik iets leuks aan het doen ben. Het heeft ook lang geduurd hoor voordat ik de klok kon lezen. Ik heb het onbewust tegen gehouden denk ik. Ik verlies mezelf in iets leuks en kom hierdoor te laat. Oh ja en ik heb een allergie! er is helaas geen medicijn voor. Een allergie tegen het woord MOETEN! Brrrr. 

 

Nog een leuk weetje. Ik ben niet trendgevoelig. Ik doe namelijk alleen iets als ik me er goed bij voel. Een trend? Dan doe je volgens mij gewoon mee om erbij te horen zonder daar iets van te voelen. Dat werkt bij mij niet hoor. Lekker jezelf zijn. En als ik toevallig iets draag wat bij een trend hoort? Dan is dat puur toeval. 

 

ADHD of ADD is interessant hè! Ik praat er graag over. Ik praat het gemakkelijkst wanneer  ik merk dat je echt nieuwsgierig bent, en ik klap dicht wanneer ik voel dat jij jezelf beter vindt dan ik. Ik vind het ook fijn om jou beter te leren kennen. Want weet je nog? We zijn toch allemaal anders? 

 

Wil je dit ook leren? Hannelore  kan je hierbij helpen. Het is voor iedereen fijn als je jezelf mag zijn en we elkaar begrijpen.