ADHD/ADD

 

Ze zeggen dat ik ADHD / ADD heb? Maar wat heb ik dan?

Is dat erg?

Is het een ziekte? Maar ik ben nooit ziek?

Waarom voel ik me af en toe anders dan een ander?

Waarom vinden grote mensen mij soms lastig of zelfs raar?

Waarom begrijpen andere kinderen mij niet?

Waarom weten de andere wel wat voor huiswerk zij moeten maken en ik niet?

Waarom is het zo druk in mijn hoofd ?

Waarom krijg ik mijn werkjes niet af of doe ik het net even anders.

Ik heb zoveel grapjes in mijn hoofd. Als ik er één uit flap worden ze boos terwijl het echt een goeie grap was!!

Ik doe soms dingen waar ik achteraf veel spijt van heb.

Waarom willen ze niet met mij afspreken?

Ik ben bezorgd om anderen.

Ik ben heel snel, vooral met sporten.

Ik kan veel dingen tegelijk, maar dan natuurlijk niet allemaal even netjes!

Ik zie graag dat anderen het goed hebben of dat de ander plezier heeft.

Ik houd niet van ruzie, hard roepen of schreeuwen.

Ik krijg soms straf, maar dat wil ik niet! Ik wil dat ze met me praten  zodat ik kan uitleggen waarom ik iets deed.

Als er iets is, mag je altijd naar me toe komen.

Ik kan zo lekker bezig zijn dat ik makkelijk de tijd vergeet.

 

Wat is ADD of ADHD?

 

Amusement, Carrousel, Amusement Park

 

 

Met ADHD/ ADD wordt je geboren.

Niet alle mensen worden geboren met AD(H)D. 

 

Hoe komt het dat de één wel ADHD heeft en de ander niet? 

Dat komt omdat er in je lichaam een stofje zit waarvan je te weinig hebt. Het  stofje zorgt ervoor dat wanneer er iets gebeurt, we eerst gaan nadenken wat we moeten doen. Het stofje helpt ons om goede keuzes te maken. Met een moeilijk woord heeft dit stofje Dopamine. 

 

Wanneer er te weinig  van dit stofje in het lichaam wordt aangemaakt heb je ADHD/ ADD.

Het lichaam reageert direct op een situatie en denkt achteraf pas na. Mensen zonder ADHD doen dit andersom. Daardoor maken zij minder foutjes of ongelukjes. Ze noemen dit ook wel ongeremd gedrag. Met ongeremd bedoel ik: dat iemand op alle prikkels om zich heen reageert, terwijl iemand die geremd is  minder belangrijkere prikkels kan negeren. Mensen die geremd zijn hebben een soort bewaker voor hun hersenen staan. De bewaker bepaald wat op dat moment aandacht nodig heeft of wat nu niet het brein in mag. Mensen met ADHD hebben deze bewaker niet. Alles wordt dus binnengelaten. 

 

Wanneer je dit uitlegt aan mensen zonder AD(H)D dan zullen zij zeggen Jee dat is lastig! Maar als je ermee geboren wordt, weet je niet beter. Voor ongeremde mensen is dit normaal. 

 

 Waar kun je last van hebben als je AD(H)D hebt? 

Doordat de meeste uit jouw omgeving geen ADHD hebben, wordt jij gemotiveerd je te gedragen als een niet- AD(H)D er (geremd).  Deze kinderen hebben het gevoel dat zij zich op school  anders moeten gedragen dan thuis. Er zijn kinderen die dit niet willen. Zij willen net als de rest, zichzelf zijn. Niet geremd maar ongeremd. Het ongeremde gedrag wordt vaak niet geaccepteerd. Kinderen die ongeremd zijn en vaak kritiek krijgen op dit gedrag kunnen gedragsproblemen ontwikkelen. 

  • Snel boos
  • Faalangst ( bang om fouten te maken)
  • Uitstel gedrag ( als je niets doet, kun je ook geen fouten maken) 
  • Minderwaardigheid gevoelens
  • Onrecht gevoelens
  • Niet uit je woorden kunnen komen bij uitdaging, pesterijen of negatief kritiek
  • Thuis: lijk je lui. Je wil alleen leuke dingen doen
  • Thuis: afsluiten van de rest
  • Boos bij kritiek
  • Paniekaanvallen
  • Overmatig enthousiast bij een leuke activiteit. Een soort van nerveus enthousiast.
  • Thuis: broertje/ zusje uitdagen
  • Moeilijk inslapen
  • Heftig dromen
  • Piekeren

 

Dat zijn veel problemen! Misschien schrik je hiervan. Het wil niet zeggen dat ieder kind deze gedragsproblemen ervaart. Dat verschilt per kind. Veel kinderen met ADHD herkennen zichzelf met deze problemen. Wanneer zij niet meer blij zijn, zich vaak boos en verdrietig voelen, dan is extra ondersteuning en hulp nodig voor het kind, de ouders en broertjes/ zusjes.  

 

  Is AD(H)D alleen maar lastig? 

 

Als je ADHD hebt ben je juist in bepaalde dingen veel beter! 

 

Hond, Triest, Wachten, Vloer

  

  • Je overziet dingen sneller.
  • Je bent soms de snelste van de klas.
  • Je kan goed inschatten of iemand verdriet heeft, of zich niet lekker voelt.
  • Je kan heel goed voor de ander zorgen. (daarvoor heb je veel geduld).
  • De manier van omgaan met mensen komt recht uit je hart. Je ziet echt waar ze behoefte aan hebben.
  • Je bent goed in teamsport zoals voetbal of hockey . 
  • Het is heel fijn om bij jou te zijn omdat je  jezelf kan zijn.
  • Jij laat andere lachen.
  • Jou enthousiasme geeft de ander energie.
  • Je bent eerlijk, ( soms zo eerlijk dat de ander zonder ADHD er van schrikt! En wordt soms boos ! tja en dat is weer zoo oneerlijk!! )
  • Waar de ander het niet meer weet, weet jij deze persoon te helpen door te luisteren, te troosten of aan te moedigen. 
  • Je hebt oog voor detail
  • Veel kinderen met AD(H)D bezitten de volgende talenten: tekenen, muzikaliteit: instrument, liedjes meezingen, op gehoor een instrument bespelen zonder een noot te kunnen lezen, ritme gevoel, dansen, muziek luisteren: je luistert gedetailleerd dit geeft rust, uitblinken in een sport, uitblinken in 1 bijzonder activiteit of interesse.  
  • Je daagt anderen kinderen op school niet uit, Pesten zal je niet snel doen. Wanneer iemand "anders" is of iets doet wat je nog nooit gezien hebt, kies jij er voor om een vraag te stellen in plaats van diegene uit te dagen om voor gek te zetten.

  

 

 Wat is het verschil tussen ADD en ADHD?

 

ADD 

  • Een kind met ADD oogt uiterlijk rustiger.
  • Praat minder en houdt narigheid of onzekerheden voor zich.
  • Een kind met ADD offert zich gemakkelijk op voor de ander, zonder dat de ander dit in de gaten heeft.
  • Een kind met ADD zoekt graag de rust op. Een eigen plekje thuis voor het kind zelf is belangrijk.
  • Ondanks dat het kind rustig is, kan het zeer moe zijn. Dit wordt veroorzaakt door de drukte in het hoofd. 
  • Vaak hebben kinderen met ADD 1 of 2 echte vrienden.  
  • Een kind met ADD droomt makkelijk weg. Ook wanneer dit niet de bedoeling is.
  • Hoe het kind zich voelt is moeilijk te beoordelen. Omdat dit kind zijn onzekerheden verstopt. De rede hiervan is dat ze bang zijn er niet bij te horen. Bang om uit gelachen te worden of kritiek te krijgen terwijl  iedereen het hoort.

Bij enkele kinderen wordt overwogen om pilletjes te gebruiken. Pilletjes kunnen ervoor zorgen om kinderen te helpen die teleurgesteld zijn in zichzelf.  Het medicijn is een "rem" medicijn. Als je zelf de rem er niet op krijgt, kan dit medicijn een uitkomst zijn. Wanneer je geremd wordt stijgt de concentratie. Wanneer de concentratie toeneemt is de kans groter dat je prestaties op school omhoog gaan. Door deze succeservaring gaat ook je eigenwaarde omhoog. De pilletjes worden tijdelijk gegeven. Het kan ADHD of ADD niet wegnemen. Wanneer een kind ADHD of ADD pilletjes krijgt is extra begeleiding van een ADHD of ADD expert belangrijk. Want de dokter schrijft de pilletjes tijdelijk voor. Dus ooit moet je het zelf kunnen. 

 

AD(H)D is voor de één normaal en voor de ander een raadsel.

 

Veel kinderen met ADHD zijn snel boos wanneer iemand hem ongevraagd uitdaagt of kritiek geeft. Ik vertel aan deze kinderen dat wanneer ze op een vervelende manier worden aangesproken, zij een raadseltje zijn voor de ander. Ze weten zich geen raad met jou of hebben iets ontdekt wat anders is dan bij de meeste kinderen.  Boos worden,  verstoppen, slaan of schoppen heeft geen enkele zin. Het raadsel wordt dan alleen maar ingewikkelder!  Wat wel nuttig is, wanneer je ADHD hebt, je dit kind wat onaardig tegen je doet, gewoon verteld waarom  je iets deed en uitleg geeft. Wat belangrijk is, is dat je een normale stem gebruikt dus niet boos. Je geeft rustig aan waarom jij het zo doet of wil.  Zo wordt  het raadsel opgelost voor de ander  en wordt het contact  alleen maar beter en zal dit kind jou de volgende keer gewoon een vraag durven stellen. Dat heb jij dit kind dan geleerd!

Iemand met ADHD is vanuit zichzelf gewend de ander een vraag te stellen als je iets geks ontdekt bij de ander. Maar ja je ziet maar, zo eenvoudig is dat niet want vele durven dat niet! jij kan dat wel! je bent dus een groot voorbeeld. Dus: : een uitdager zegt:" ik heb een 8 voor rekenen"! "Jij een 4"!! Het kind die de 8 heeft gehaald lacht je hatelijk uit:" hahaha".! Terwijl jij er helemaal niet om kan lachen, eerder huilen! Wat moet je nu doen met die nare boze gevoelens naar dat gemene kind toe?

 

Als je niet goed in rekenen bent dan klopt het toch dat je geen 8 hebt? Dus wat zeg je? "ik ben niet goed in rekenen daar hoort  geen 8 bij. Ik ben juist blij met de 4 want ik dacht dat ik een 3 zou hebben!! Je kan ook zeggen: " tja ik ben niet zo'n rekenwonder als jij.  Of stel dat je een beter punt had verwacht kun je reageren met: " tja ik begrijp mijn cijfer ook niet, ik had hoger verwacht, ik ga het zo navragen met de leerkracht". Maar jij proficiat! als ik een vraag heb kom ik naar jou! ( hmm dat had dit kind juist niet gewild! maar ja moest het maar niet zo opscheppen) ! Reageer dus en negeer niet. Boos worden heeft geen zin. Dan blijf je een raadsel en zal dit kind je de volgende keer weer ter grazen nemen.

 

Jongens, Weide, Kinderen, Hoeden, Lees 

 

wat tips

  • Doe altijd eerst wat  moet of waar je tegenop ziet, hierna pas het makkelijke! Wanneer je dingen gaat uitstellen wordt het steeds moeilijker om eraan te beginnen.
  • Leg spulletjes die je vaak nodig hebt op een vaste plek.
  • Leer jezelf aan dat wat je hebt gebruikt, direct op te ruimen.
  • Wanneer je boos wordt of blijft staan je hersenen uit. Probeer te vertellen wat jouw boos maakt en wat je niet wilt of graag zou willen bereiken.
  • zorg dat je thuis een plek hebt waar je tot rust kan komen.
  • Vraag aan je ouders of je op (kinder) yoga mag. Er zit vast een Yoga klasje bij jou in de buurt  Het leert je helpen je drukke hoofd leeg te maken. Je kan het ook samen met je vader of moeder doen. 
  • Ben niet bang om fouten te maken! want fouten maken moet anders wordt je niet slimmer. 
  • Beweeg voldoende!! Er zijn kinderen die lange tijd doorbrengen achter een scherm. Dit is, zonder dat je dit direct in de gaten hebt, zeer slecht voor je algehele welzijn. Je hoofd laat je continue op volle toeren draaien en krijgt geen rust. Met spelen, of sporten, of puzzelen, tekenen, timmeren, vissen krijgt je hoofd wel verdiende ontspanning. 
  • Sommige kinderen slapen slecht in. Kijk eens naar je dagschema, beweeg je voldoende? eet je gezond? hoe gaat het op school? ziet je goed in je vel? Moet je te vroeg naar bed? is er iets anders waar je stress van hebt? of is er niks aan de hand en is het gewoon zo. Als je niet goed inslaapt, bespreek dit met je ouders en kijk eens of er een oplossing is. 
  • Soms helpt het om een eigen boekje te hebben waar je in gaat schrijven wanneer je het even niet meer weet. Schrijven helpt je om je gedachten te ordenen. 
  • Let een beetje op wat je eet en drinkt. Teveel suiker is voor niemand goed maar voor jou kan het uitputtend zijn. In energie drankjes, frisdrank maar vruchtensappen en yoghurt drankjes zitten veel verborgen suikers in! Drink liever, water, melk, thee en af en toe een glaasje fris is niet erg natuurlijk. 
  • Wat is goed voor jou? bruin brood, noten, groente's, fruit, bananen, tosti, rijstwafels, dus veel dingen waar niet teveel suikers inzitten. Suikers zijn eigenlijk kort werkende super batterijen. je kunt beter stabiele energie pakken zoals het eerste rijtje. 

ADHD en sport

 

 Voet, Permanent, Sneakers, Gras, Golfbal

 

  • Sport is voor iedereen goed. Sport is onder andere goed voor je lichaam, je geest en je sociale contacten. Voor kinderen met ADHD is sport extra belangrijk omdat zij hierin hun bewegingen kwijt kunnen, maar ook hun frustraties of negatieve gevoelens. Als je ADHD hebt, pieker je meer dan kinderen zonder ADHD. Sport maakt het mogelijk dat het piekeren minder wordt en je weer de dingen kunt oppakken die belangrijker zijn dan het piekeren.  Wanneer je met ADHD geboren bent, heb je bijzondere aangeboren talenten die ook tijdens de sport goed tot hun recht komen. Wat is nu fijner dit te kunnen uiten in je sport.
  • Tijdens het sporten hoef je even niet te voldoen aan verplichtingen en dagelijkse verwachtingen. Even zijn zoals iedereen, dat is heerlijk.
  • Wanneer je merkt dat het sporten je meer stress oplevert dan plezier, zou het verstandig zijn om te overwegen of je deze sport wel wilt blijven beoefenen. Je kunt ook kijken of je het probleem bij je huidige sport kunt oplossen door over je ergernissen te praten. Het is belangrijk dat de  sport een ontspanning voor je blijft.
  • Aan alles wat leuk is, hangt ook een minder leuke kant. Want als je gesport heb, moet je ervoor zorgen dat je kleding voor de volgende wedstrijd of training weer tip top in orde is. Dat betekent dat je na het sporten zelf verantwoordelijk bent voor je kleding. Laat dit niet over aan je ouders. Als je kan sporten, kun je ook zorg dragen voor je eigen spullen. Laat je het toch over aan anderen? Ben ik van mening dat je er nog niet klaar voor bent. En zal je in mijn ogen moeten wachten tot je het wel allemaal zelf kan.